Saltsträngen
En ensam sträng med salt. Kommunen drar ner på halkbekämpningen.
/ A single line of salt. The council is cutting back on ice control measures. /
Svevia berättar om varför de saltar vägar: ”Vi saltar som både förebyggande och aktiv åtgärd för att bekämpa halka. Om prognosen varnar för minusgrader halkbekämpar vi i förebyggande syfte. På det viset undviker vi till exempel att det bildas så kallad svartis, som är väldigt förrädiskt för trafikanter. Vissa cykelbanor sopsaltas, vilket innebär att vi både sopar och saltar i stället för att ploga för att få helt rena och därmed säkrare cykelbanor.” Jag antar att det här får betraktas som partiell halkbekämpning.
Kamera: iPhone 16e | ISO 20 | 4 mm | f 1.6 | 1/344 s | 2026-03-17
Visa plats på karta: Open Street Map (nytt fönster)
Visa foto i full storlek: Länk till foto (nytt fönster)
Ursprungligen publicerat: 2026-03-24 på Egoville by Pixels (Mastodon, nytt fönster)
Taggar: #Malmö
Licens Creative Commons: Erkännande, Dela lika (CC BY-SA 4.0) Peter Fristedt/Egoville